بیماری سفلیس : علت ، علائم و درمان

راه و روش های کوچک کردن و لاغری باسن
کورک:علت،تشخیص و درمان

c-1

سفلیس (سیفلیس) یک بیماری بسیار مسری است که عمدتا از طریق رابطه جنسی (دهانی، مقعدی و واژنی) منتقل می شود. گاهی اوقات این بیماری از طریق بوسیدن طولانی مدت و یا از طریق تماس بدنی نیز منتقل می شود. اگر چه این بیماری از طریق زخم گسترش پیدا می کند اما اکثریت قریب به اتفاق این زخم ها تشخیص داده نمی شوند. فرد مبتلا اغلب از بیماری خود بی اطلاع است و ندانسته آن را به شریک جنسی خود منتقل می کند.زنان باردار مبتلا به این بیماری می توانند سفلیس را به نوزاد خود منتقل کنند. این نوع سفلیس را سفلیس مادر زادی می گویند که می تواند باعث اختلالاتی در نوزاد شود و گاهی موارد حتی می تواند منجر به مرگ نوزاد شود.سفلیس از طریق توالت فرنگی، دستگیره در، استخر های شنا، وان حمام، لباس مشترک و یا ظروف غذا منتقل نمی شود.

علائم سفلیس چه چیزهایی هستند؟

بیماری سفلیس سه مرحله متفاوت دارد. اگر شما هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:در مرحله اول بیماری سفلیس که معمولا در حدود سه هفته بعد از قرار گرفتن در معرض آلودگی به بیماری شروع می شود، زخم هایی بدون درد در اندام های تناسلی، دهان و یا مقعد ظاهر می شوند. ممکن است غدد لنفاوی نزدیک این زخم ها بزرگ تر و متورم شوند. این زخم ها سه تا شش هفته وجود خواهند داشت و سپس به صورت خود به خودی ناپدید می شوند. این فرایند به این معنا نیست که آنها درمان شده اند. عدم درمان این بیماری ممکن است باعث پیشرفت این بیماری و وارد شدن آن به مرحله دوم شود. در مرحله دوم بیماری سفلیس که حدود دو هفته تا دو ماه بعد از ظاهر شدن زخم های بدون درد رخ می دهد، ممکن است با بثورات پوستی به صورت لکه های بدون خارش و قرمز رنگ (و یا قرمز مایل به قهوه ای رنگ) مواجه شوید. ممکن است این لکه ها در هر کجای بدن بروز کنند اما اغلب بر روی کف دست ها و کف پاها رخ می دهند. همچنین ممکن است با علائم دیگری نیز مواجه شوید که البته ممکن است این علائم نشانه ی بیماری های دیگری باشند. این علائم عبارتند از: سردرد،تب،خستگی،گلو درد،درد عضلانی،ورم غدد لنفاوی،ریزش موی ناحیه ای،از دست دادن اشتها،کاهش وزن، درد در استخوان ها و مفاصل. پس از مدتی ممکن است علائم ناپدید شوند اما این، نشانه‌ی از بین رفتن سفلیس نبوده و با درمان نشدن آن ممکن است شما وارد مرحله سوم بیماری شوید. در مرحله سوم (آخر) سفلیس، که ممکن است هر زمانی از یک سال تا چندین دهه بعد از ابتلای شما به سفلیس بروز کنند، مفاصل تحت تاثیر قرار می گیرند که نتیجه آن ورم مفاصل خواهد بود. عفونت همچنین می تواند سایر بخش های خاص بدن از جمله مغز، اعصاب، قلب، چشم، رگ های خونی، استخوان ها و کبد را تحت تاثیر قرار دهد.حدود 15 درصد افرادی که سفلیس آنها تحت درمان قرار نمی گیرد وارد این مرحله از سفلیس می شوند. این حالت ممکن است به سفلیس قلبی عروقی و یا سفلیس عصبی منجر شود. سفلیس قلبی و عروقی می تواند 10 تا 30 سال بعد از عفونت اولیه بروز کند و باعث ایجاد آسیب به قلب و عروق خونی شود. سفلیس عصبی می تواند در اعصاب رخ دهد و می تواند به مشکلاتی مانند فلج، کوری، روال عقل، مشکلات روانی و یا از دست دادن حس در پاها منجر شوند. اگر سفلیس درمان نشود می تواند به یک بیماری تهدید کننده ی زندگی تبدیل شود. بسیار مهم است که برای درمان سفلیس، قبل از آنکه پیشرفت کرده و وارد مراحل پیشرفته شود اقدام کنید. حتی اگر هیچ علائمی از بیماری وجود نداشته باشد و شما هیچ مشکلی با آلودگی به این باکتری نداشته باشید، درمان باید انجام شود.

علت سفلیس چیست؟

سفلیس به وسیله یک باکتری به نام ترپونما پالیدوم (Treponema pallidum) ایجاد می شود.

خون

آزمایش خون می‌تواند وجود آنتی‌بادی که در هنگام جنگ‌های عفونی تولید می‌شود را تأیید کند. آنتی‌بادی‌ها برای مبارزه با باکتری به وجود آورنده سفلیس برای مدت زیادی در بدن باقی می‌مانند بنابراین وجود آنها در نتایج آزمایش نشان دهنده وجود عفونت جاری یا وجود عفونت در گذشته در بدن است.

مایع مغزی نخاعی

اگر احتمال داده شود که سیستم عصبی شما به دلیل ابتلا به سفلیس دچار آسیب شده است، پزشک ممکن است پیشنهاد نمونه‌گیری از مایع مغزی نخاعی از طریق عملی که به آن پونکسیون کمری گفته می‌شود را بدهد.

مراحل سفلیس

سفلیس در مراحل مختلف در بدن گسترش می‌یابد و علائم در هر مرحله متفاوت از مراحل دیگر است اما ممکن است مراحل با هم همپوشانی داشته باشند، عوارض همیشه به یک ترتیب دیده نمی‌شوند. ممکن است شما به عفونت سفلیس مبتلا باشید اما برای سال‌های بسیار زیادی هیچ علائمی نداشته باشید.

مرحله اولیه سفلیس

اولین علامت سفلیس، زخم‌های کوچکی هستند که به آنها شانکر گفته می‌شود. زخم‌ها در نقطه‌های ورود باکتری به بدن دیده می‌شوند. در برخی از مردم مبتلا به سفلیس فقط یک شانکر به وجود می‌آید و در برخی دیگر چندین شانکر دیده می‌شود. شانکرها معمولاً سه هفته پس از قرار گرفتن در معرض باکتری پیدا می‌شوند. بسیاری از افراد مبتلا به سفلیس به شانکرها توجه نمی‌کنند زیرا معمولاً این زخم‌ها بدون درد هستند و ممکن است در ناحیه واژن یا مقعد مخفی مانده باشند. شانکرها پس از ۳ تا ۶ هفته خودبه‌خود خوب می‌شوند.

مرحله ثانویه سفلیس

در طول چند هفته پس از بهبود شانکر اولیه، ممکن است این باکتری به بدن شما حمله کرده و درنهایت تمام بدن شما حتی کف دست‌ها و کف پاها را بپوشاند. این بثورات معمولاً خارشی نبوده و مانند زگیل در اندام تناسلی و دهان دیده می‌شوند. برخی از افراد، ریزش مو، ضعف عضلانی، تب، گلو درد و تورم غدد لنفاوی را تجربه می‌کنند. این علائم و نشانه‌ها پس از چند هفته از بین می‌روند یا به مدت چندین سال مکرراً به وجود آمده و از بین می‌روند.

مرحله نهفتگی سفلیس

اگر شما برای درمان سفلیس اقدام نکنید، بیماری از مرحله ثانویه به مرحله نهفتگی می‌رود که علائمی در این مرحله دیده نمی‌شود. مرحله نهفتگی ممکن است چندین سال طول بکشد. علائم و نشانه‌ها ممکن است هرگز دوباره دیده نشوند یا بیماری ممکن است به مرحله بعد که مرحله سوم است پیش رود.

مرحله سوم (متأخر)

در ۱۵ تا ۳۰ در صد از افرادی که سفلیس آنها درمان نشده باشد عوارض مرحله متأخر سفلیس گسترش می‌یابد. در مرحله سوم، بیماری به مغز، اعصاب، چشم‌ها، قلب، عروق خونی، کبد، استخوان‌ها و مفاصل آسیب می‌زند. این عوارض ممکن است پس از چندین سال بعد از عفونت اولیه درمان نشده به وجود بیایند.

سفلیس مادرزادی

نوزادی که از مادر مبتلا به سفلیس متولد شود می‌تواند از طریق جفت یا در هنگام تولد به سفلیس مبتلا شود. بسیاری از نوزادان تازه به دنیا آمده که به سفلیس مبتلا هستند هیچ علامتی از این بیماری ندارند ولی در برخی موارد کف دست‌ها و کف پاهای این نوزادان بثورات پوستی دیده می‌شود. علائم دیگر این بیماری مادرزادی شامل ناشنوایی، بدشکلی دندان‌ها و بینی فرورفته می‌شود.

متأسفانه به علائم اولیه بیماری خفیف هستند و بسیاری از بیماران در ابتدای سیر بیماری درمان نمی شوند.پزشک اغلب بیمار را با تزریق پنی سیلین درمان می نماید و در بیماران حساس به پنی سیلین از آنتی بیوتیک های دیگر استفاده می شود. برخی بیماران به دوز معمولی پنی سیلین پاسخ نمی دهند. بنابراین در این بیماران مهم است که تست های مکرر خونی جهت اطمینان از نابودی باکتری صورت گیرد.بیماران مبتلا به سفلیس عصبی نیاز به تکرار تست دو سال بعد از درمان اولیه دارند. در تمامی مراحل سفلیس، درمان صحیح و کافی بیماری را درمان می نماید. اما در سفلیس ثالثیه صدمات ارگان برگشت پذیر نخواهند بود.