بیماری پوستی صدف (پسوریازیس): علت و درمان

کاشت و بازسازی سینه بعد از جراحی های مختلف برداشتن (بریدن)سینه
بیماری پیسی، برص، لک وپیس (ویتیلیگو): علت و درمان

sadaf3بیماری پسوریازیس یک بیماری مزمن خود ایمنی است که باعث رشد تولید سلول‌های پوستی می‌شود. این تجمع سلولی باعث پوسته‌پوسته شدن سطح پوست می‌شود. تورم و قرمزی اطراف پوست پوسته‌پوسته‌شده تقریباً اتفاقی معمول است. پوسته‌های ناشی از ابتلا به بیماری سوریازیس سفید مایل به نقره‌ای بوده و به شکل لکه‌های ضخیم و قرمز روی پوست دیده می‌شوند. معمولاً سلول‌های پوستی در عمق پوست تولید شده و به مرور زمان به سطح پوست می‌آیند و در نهایت می‌ریزند. چرخه عمر سلول‌های پوستی معمولاً یک ماه است. در افراد مبتلا به بیماری پوستی صدف (پسوریازیس) این فرایند تولید ممکن است به چند روز کاهش یابد و به همین دلیل سلول‌های پوستی زمانی برای ریخته شدن از سطح پوست ندارند. این اضافه تولید سریع باعث تجمع سلول‌های پوست می‌شود. مفاصلی مانند آرنج‌ها و زانوها معمولاً بیشتر پوسته‌پوسته می‌شوند. البته این علائم در هر قسمت از بدن مانند دست‌ها، پاها، گردن، پوست سر و صورت ممکن است دیده شوند.

علل بروز بیماری صدف (پسوریازیس

علل اصلی بروز این بیماری مشخص نیستند. اما تصور می‌شود که این بیماری مربوط به مشکلات سیستم ایمنی بدن می‌شود. به طور مشخص‌تر، چرخه‌ی حیات در یکی از سلول‌های بدن تغییر می‌یابد. این سلول یکی از سلول‌های بدن از نوع گلبول سفید است که لنفوسیت T نام دارد. این سلول‌ها در حالت عادی در نواحی مختلف بدن حرکت می‌کنند و با عوامل خارجی و مخرب در بدن مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها، مبارزه می‌کنند. اما در افراد مبتلا به پسوریازیس، سلول‌های لنفوسیت T اشتباها به پوست حمله می‌کنند. نتیجه‌ی این حمله این است که سلول‌ها در سطح پوست شروع به تکثیر می‌کنند و این موضوع منجر به تشکیل یک لایه‌ی ضخیم و برجسته‌ی صدف مانند بر روی پوست می‌شود که ممکن است دردناک باشد یا خارش داشته باشد. تحقیقات نشان داده است بیماری پسوریازیس می‌تواند ارثی باشد، اما برخی عوامل محیطی نیز به این بیماری ارتباط داده شده‌اند. عوامل تحریک کننده‌ای که می‌توانند احتمال بروز بیماری را افزایش دهند، عبارتند از عفونت، استرس، مصرف بیش از حد الکل و مصرف برخی از داروهای خاص.

عوامل تشدیدكننده

گرچه علت پسوریازیس مشخص نیست اما عوامل تشدیدكننده آن شناخته شده هستند. از جمله این عوامل می‌توان به این موارد اشاره كرد: یكی از مهم‌ترین مسائل، استرس است. استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف كرده و در نهایت سلول‌های مستعد را نسبت به بروز بیماری تحریك می‌كند. بنابراین هر چه استرس كمتر باشد شدت و میزان عود پسوریازیس نیز كمتر می‌شود. مساله دوم، عفونت‌ها هستند؛ به خصوص عفونت گلو كه در سنین پایین می‌تواند از راه تنفسی به تمام بدن منتشر شود و نوع خاصی از ضایعات پوستی پسوریازیس را ایجاد كند. بنابراین همیشه باید درمان این عفونت‌ها را جدی بگیرید و از خوددرمانی پرهیز كنید.عامل تشدیدكننده بعدی داروها هستند. بعضی داروها ازجمله لیتیوم، بتابلوكرها و حتی گاهی پنی‌سیلین ممكن است باعث تشدید پسوریازیس شوند. پسوریازیس در افرادی كه از سیگار استفاده می‌كنند، بیشتر عود می‌كند. تروما و ضربه علائم پسوریازیس را افزایش می‌دهند؛ به همین دلیل نواحی آرنج و سر زانوها بیشتر دچار این ضایعات می‌شوند. پس تا می‎توانید از وارد شدن ضربه‌های مكرر به پوست جلوگیری كنید.چاقی یكی دیگر از عوامل مستعدكننده به شمار می‌آید. بنابراین هرقدر فرد لاغرتر باشد، احتمال تشدید و عود پسوریازیس در او كمتر می‌شود. با این حال تاثیر فاكتورهای تغذیه‌ای و نوع مواد غذایی بر تشدید این بیماری هنوز اثبات نشده است. فاكتورهای محیطی از جمله آلودگی‌ها نیز گاهی این ضایعات را شدت می‌کنند اما اشعه آفتاب هم می‌تواند موثر در درمان و هم تشدیدكننده بیماری باشد. در واقع آمار پسوریازیس در مناطقی كه آفتاب كمتر می‌تابد، بیشتر است؛ برای مثال در كشور نروژ آمار به 10 درصد نیز می‌رسد اما اگر آفتاب بیش از حد و مكرر روی پوست تابیده شود، علائم بیماری تشدید خواهد شد.

fdbe9d74-a6af-4e11-95ce-ddecaa0a646a

انواع مختف پسوریازیس کدامند؟

بیماری پوستی صدف انواع مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

• پسوریازیس ولگاریس (نوع پلاک مشترک)
  • پسوریازیس خال دار (کوچک، نقاطی شبیه به قطره)
  • پسوریازیس معکوس (در قسمت‌هایی مانند زیر بغل، ران، کشاله ران و باسن)
  • پسوریازیس چرک دار (تاول‌های کوچک زرد رنگ پر از چرک)

علائم

علائم پسوریازیس (بیماری پوستی صدف) ممکن است از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد. برخی نشانه‌های معمول شامل این موارد است:

• لکه‌های ضخیم قرمزرنگ که با پوسته‌های براق (نقره‌ای) پوشانده شده است.
  • خشکی و ترک‌خوردگی پوست که ممکن است همراه با خونریزی باشد.
  • احساس خارش، درد و سوزش بر روی پوست
  • ناخن‌های ضخیم، ناهموار و شیاردار
  • مفاصل خشک و متورم

sadaf

درمان بیماری صدف، مزایایی به همراه دارد. درمان بیماری پوستی صدف می‌تواند علائم و نشانه‌های پسوریازیس را کاهش دهد، که معمولا” باعث می‌شود فرد احساس بهتری داشته باشد. با انجام درمان، پوست برخی از افراد کاملا” پاک‌سازی شده و شفاف می‌گردد. درمان حتی می‌تواند کیفیت زندگی شخص را بهبود بخشد.به لطف پژوهش‌های دانشمندان، راه‌های بسیاری برای درمان‌ پسوریازیس وجود دارد. مراجعه و همکاری با یک متخصص پوست برای یافتن روش درمانی که برای شما موثر و مناسب با شیوه زندگی شماست، بسیار حائز اهمیت است.

داروهای بیولوژیک

داروهای بیولوژیک معمولا” برای پسوریازیس متوسط تا شدید و آرتریت پسوریاتیک که به درمانهای دیگر پاسخ نمی‌دهد، تجویز می‌شود. بیمار این داروها را از طریق تزریق یا تزریق داخل وریدی (IV) دریافت می‌کند.

داروهای سیستمیک

داروهای سیستمیک، داروهایی هستند که به صورت خوراکی یا تزریقی تجویز می‌شوند و در سراسر بدن عمل می‌کنند. این داروها معمولا” توسط افراد مبتلا به پسوریازیس متوسط تا شدید و آرتریت پسوریاتیک مصرف می‌شود.

داروهای جدید خوراکی

درمان با داروهای جدید خوراکی موجب بهبود علائم بیماری پسوریازیس از طریق مهار مولکول‌های خاص مرتبط با التهاب می‌شود. بر خلاف داروهای بیولوژیک که از منابع زنده مشتق شده و باید از طریق تزریق یا انفوزیون استعمال شود، بیمار می‌تواند این داروها را به طور موثر به صورت قرص خوراکی مصرف کند. مهم‌ترين داروهاي خوراکي و تزريقي که براي درمان پسوريازيس استفاده مي‌شود، عبارت است از:

• رتينوئيدها
  • متوترکسات
  • سيکلوسپورين
  • داروهايي که در سيستم ايمني بدن تغيير ايجاد مي‌کنند (بيولوژيک‌ها)
  • داروهاي ديگري از قبيل تيوگوانين و هيدروکسي اوره (دروکسيا، هيدره‌آ) که چنانچه امکان تجويز ساير داروها وجود نداشته باشد، از اينها استفاده مي‌شود.
  • داروهاي آزمايشي. چند مورد داروي جديد وجود دارد که در حال حاضر تحقيقات بر روي آنها در جريان است، ولي قابليت استفاده براي درمان پسوريازيس را نشان داده‌اند.

داروهای موضعی

داروهای موضعی بر پوست اعمال می‌شود و معمولا” اولین درمانی است که پس از تشخیص پسوریازیس، انجام می‌شود. این داروها را می‌توان به صورت آزاد و یا با نسخه پزشک خریداری کرد.

فتوتراپی

فتوتراپی یا نور درمانی، عبارت است از تماس پوست با نور ماوراء بنفش به صورت منظم و تحت نظارت پزشکی. جلسات درمان در مطب پزشک، کلینیک پسوریازیس یا در خانه با دستگاه فتوتراپی انجام می‌شود.

درمان با لیزر اگزایمر

تکنیک لیزر اگزایمر (رادیواکتیو) در درمان انواع مختلفی از اختلالات پوستی از جمله پسوریازیس و ویتیلیگو بسیار موثر است.

اصلاح سبک زندگي و استفاده از درمان‌هاي خانگي

اگرچه روش‌هاي خود- درماني نمي‌تواند تأثيري در درمان بيماري پسوريازيس داشته باشد، اما مي‌تواند به کاهش علائم ظاهري اين بيماري و تسکين احساس آسيب‌ديدگي پوست در يک بيمار نقش مؤثري داشته باشد. مهم‌ترين اين روش‌ها عبارت است از:

• هر روز حمام کنيد.
  • به طور مداوم از کرم‌هاي مرطوب کننده استفاده کنيد.
  • هر روز پوست خود را کمي در معرض نور ملايم آفتاب قرار دهيد.
  • حتي‌المقدور از عوامل تحريک کننده بيماري پسوريازيس اجتناب کنيد.
  • از مصرف مشروبات الکلي خودداري کنيد.